MBTI typy a funkce

Nedávno jsme s Kate narazily na značné nejasnosti v oblasti MBTI funkcí jako je Si, Se, Ti, Te apod. Jelikož se o typologii MBTI zajímáme přibližně poslední 4 roky, je to poněkud překvapující.
Četla jsem k tomuto tématu knihu, několik blogů a sledovala videa na youtube (vše z toho doporučuji), ale musím říct, že jsem z ničeho z toho nebyla extra moudrá. Dnes bych ráda doplnila několik vhledů, které jsem za poslední dny zaznamenala. Snad budou k něčemu dobré :)
Tento obrázek jsem objevila zde
 www.reddit.com/r/mbti/comments/
I have no copyright and I have not created this picture.

Každý typ je typický svým pořadím funkcí. Uvádí se první čtyři: např. u typu ISTJ je to Si, Te, Fi, Ne.
Pokud tento typ balancuje mezi extroverzí (ESTJ) a introverzí (ISTJ), prohazují se funkce takto: Te, Si, Ne, Fi.
Pokud balancuje mezi usuzováním (ISTJ) a vnímáním (ISTP), je to o hodně větší změna: Ti, Se, Ni, Fe.
Balancování mezi myšlením T a cítěním F má tento dopad: Si, Fe/Te, Ti/Fi, Ne.
S rozkolem mezi intuicí N a smyslovým vnímáním S je podobné: Si/Ni, Te, Fi, Ne/Se.

Dalším matoucím faktorem našeho typu je vývoj v čase. Člověk může být ENFP, Ne, Fi, Te, Si, ale vyvinout si nejprve Ne, zanedbat Fi a rozvinout více Te.
Další teorie je založená na tom, že naše inferiorní a nejméně vědomá funkce často dělá v našem chování naprostou paseku a díky jejímu vlivu děláme v zásadě nepochopitelná životní rozhodnutí. U ISTJ je to Ne.
Více o těchto tématech, skoro bych řekla až vyčerpávajícím způsobem více, se dočtete na blogu personalityjunkie a také v knize Osobnostní typologie od Michala Čakrta.

Já se dnes zaměřím zejména na to, jak rozlišit jednotlivé funkce (zejména ty, které už umím sama odlišit :D) a jak si díky tomu ujasnit svůj typ.

Převaha vnímání a usuzování
Na gymnáziu mi dvě kamarádky vykládaly o tom, jak když jejich máma vede kázání a ony ji vůbec neposlouchají, jsou schopny na vyzvání slovo od slova zopakovat, co říkala. To, co ale neví, je, jaký to má vlastně význam. Tohle je typický projev člověka s převažujícím vnímáním nebo-li P. Řekla bych ale, že to platí jen pro extroverty. U introvertů je to komplikovanější. Svou roli v tom hraje vývoj typu. Myslím, že to v dětství platí jen pro extroverty, ale v dospělosti už pro všechny P.
U lidí s převahou usuzování to funguje docela jinak. Pokud jednou usoudí, že nějaký zdroj informací je zcela nehodnotný, vypnou příjem. Jejich filtr prostě přestane propouštět tyto informace. Já jako usuzující můžu být tímto charakterizována dost dobře - například mi některé zásadní události v rodině, které mi vždy připadaly jako ten naprosto cizí svět dospělých, dokázaly unikat celé roky k velké nespokojenosti dalších rodinných příslušníků.

Introvertní a extravertní cítění


Na youtube jsem kdysi objevila video, které má lidem pomoci rozlišit INFJ a INFP, protože tyto typy se často zaměňují. Tam byl popsán rozdíl mezi Fi a Fe nesmírně kvalitním a jednoduchým způsobem - pokud má člověk výraznou mimiku tváře a velice jasně svou tváří komunikuje, potom u něj převažuje Fe nad Fi.
Pokud je to člověk, který umí nasadit naprostý poker face a často z jeho výrazu tváře nedokážete vůbec určit emoci, kterou právě prožívá, převažuje u něj Fi.
Tento rozdíl je možno pozorovat i u myslících typů!
Introvertní intuice či introvertní smysly
Obě funkce mají společných několik rysů: jsou obráceny dovnitř a díky tomu jsou často velmi subjektivní. Také je vnější svět nemusí mnoho zajímat. Některé rozdíly jsou ale do očí bijící. Si je typ v dobrém kontaktu se svým tělem. Své tělo pozoruje, má o něm přehled a také jej umí skvěle ovládat. Je pravděpodobné, že takový typ bude velice dobrým hráčem na hudební nástroje, sportovcem či bude jinak zručný. Vyhraněný člověk s převahou
Ni bude nejspíše ten, kdo bude vždy do týmu na střední vybrán jako poslední (pozor, jsou lidé, co jsou dobří sportovci, ale do týmu si je nevybírají druzí kvůli jejich přístupu - poroučí, nesnaží se, stěžují si, hrají jen za sebe apod.). Také to může být člověk, který má hezký přednes v kůži umělce, ale nedosahuje technických kvalit jiných spolužáků, kteří mají blíže k Si.
Si se dále vyznačuje zvláštní pamětí na data, ať už jde o jména, čísla a vnitřní údaje o svém těle ve stylu když mi bylo 13, měřil jsem 156 cm a vážil 35 kg. Měl jsem tolik a tolik jizev. Ni těmito údaji obvykle nedisponuje.
Disponuje ale znalostmi z oblasti souvislostí: když jsem byl ještě malé dítě, rodiče mě často na vycházkách nosili. Musel jsem tedy být malý a lehký.

Pro dnešek už, zdá se, stačilo :) Mám v rukávu ještě rozdíl mezi Si a Se :) Mějte se!

Komentáře

  1. Zajímavý článek, funkce ještě nemám tak moc prostudované, takže se vždy hodí nové informace. Vždycky mi přišlo zvláštní, že pořadí nezohledňuje škály jednotlivých písmen (když u mě S není tak silné, je opravdu Si mojí primární funkcí?). Proto mě zaujalo, že o tom balancování píšeš - kde jsi přišla na to, jak se to pak prohazuje?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlastně nejvíc vycházím z knihy o MBTI, kterou mám půjčenou k pedagogickému minimu. Ale dost z brainstormování s Káťou a z náhodných zdrojů jako je to youtube video. O těch funkcích je toho na internetu dost i opravdu zajímavého. Nejvíc matoucí mi přijde obvykle to, co se píše o typech komplexně.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ota Pavel: Smrt krásných srnců

Erasmus Experience and Confession

Vztahy a myšlenkové mapy