Sebepoznávací modely a typologie

V osobnostím rozvoji, stejně tak jako v inženýrství, je snaha vytvořit sebepoznávací systém, který popisuje několik osobnostních typů. Každý takovýto systém je model, který je zjednodušený - neodpovídá realitě. To je zároveň jeho výhoda i nevýhoda - nedokáže sice zachytit realitu v celé její komplexnosti, vede však k tomu, že pro nás mohou být lidé více uchopitelní.

Někteří lektoři a terapeuti skutečně pracují bez jakékoli typologie, aby se vyhnuli škatulkování. Někteří ale lidi zase rozdělují na základě jejich rodinných zkušeností a zásadních událostí v jejich životě, což je ve výsledku docela podobné.

Dnes bych ráda uvedla několik typologií, které znám, a připojila k nim pár užitečných odkazů :)


This figure comes from pinterest and I am not
the author! Figure can be found athttps://cz.pinterest.com/pin/165085142568808851/
MBTI
Typologie MBTI, Myers-Briggs Type Indicator, je výborná proto, jak dobře je dostupná. Na internetu najdete hromady testů, popisků, doporučení pro partnery, doporučení pro pracovní nasměrování, debaty, komunity, a všechno zdarma.

Za největší nevýhodu považuji nejednoznačnost konceptu. Pokud se typologií zabýváte více, tak zjistíte, že písmena J a P znamenají něco jiného u introverta a u extroverta.

Potom zjistíte, že o vašem typu by měly rozhodovat kognitivní funkce. A když tyto funkce použijete k typování lidí, nakonec zjistíte, že zase už nesedí písmena a temperamenty tak, jak je běžně najdete na internetu...

V současné době když se s kamarády bavíme o této typologii, někdy už nemám pocit, že by vůbec něco zjednodušovala. Přesto ji doporučuji zejména proto, že vede k tomu, aby si člověk položil a ujasnil hromadu otázek a v neposlední řadě také k tomu, aby si všiml, že lidé se od sebe skutečně liší.





This figure comes from pinterest and I am not 
the author! Figure can be found at
https://blog.printsome.com/
Archetypy
Poprvé se ke mně archetypy dostaly jako řecké bohyně a bohové, které můžeme v sobě objevit. Vzápětí jsem zjistila, že podobně lze pracovat se všemi světovými pantheony. Dále existují systémy archetypů vytvořené např. CG Jungem nebo Carolin Myssovou atp.
Vrcholem mého překvapení bylo, když jsem zjistila, že archetypy jsou rovněž tarotové karty a symboly... Archetypy jsou všude.

Velkou výhodou archetypů je jejich komplexnost. Není to nahodilá množina vlastností.

Zajímavé však je to, že mýty mají mnoho verzí. Příběhy byly mnohokrát přepsány a jejich význam se hodně mění. Dříve nebo později si uvědomíme, že můžeme objevit příběh, který zrovna žijeme, jednoznačný recept co s tím ale k nalezení není.


I am not the author of this figure!
Enneagram
Enneagram je typologie, ve které já jsem se našla poměrně snadno. Zajímavé však je, že některé moje kamarádky se v něm nenašly vůbec, ačkoli se znají a osobním rozvojem se zabývají.

Zajímavé je pro mě také to, že ke svému typu jsem ve většině případů našla spíše seznam obranných mechanismů, masek a problémů než nějakého potenciálu. Nicméně jelikož na kritiku jsme zvyklí a slyšeli jsme jí mnoho, je alespoň snadné se poznat :)




OCTO codes
I am not the author of this figure!
I am not the author of this figure!
OCTO codes jsou pro mě novinka. Přišla s nimi Táňa Havlíčková a představují spojení módy a duše. Téma toho, kým jsme a jak vypadáme, je celkem věčné. Naše ego nám brání v tom se poznat. Potom vysíláme druhým úplně mylné signály a lidé se nestačí divit, když nás skutečně poznají.

OCTO codes popisují typy lidí ve spojitosti s jejich povahou - například jejich vztah k řádu a pořádku, jsou-li introverti či extroverti, jejich energii, talent...

Mně se tato typologie velice líbí, akorát... to ego prostě nemizí :D Jeden den jsem si jistá, že tohle jsem já, a druhý den zase pochybuji a vymýšlím... Proto nabízí Táňa Havlíčková své služby, i mnozí další terapeuti - je to práce s tzv. slepou skvrnou.

Kamarádky, partner a lidé ve vašem okolí také mohou nabídnout svůj názor. Mám ale zkušenost takovou, že i když člověk dostane dobrou radu a ještě není tam, aby ji dokázal přijmout, dříve nebo později ji ze svého života vyloučí. Kamarádi mi v minulosti poradili plno hezkého oblečení, které ale někde leží nebo jsem jej už poslala dál... Prostě tam ještě nejsem.

Máte další inspiraci? :)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ota Pavel: Smrt krásných srnců

Erasmus Experience and Confession

Vztahy a myšlenkové mapy